611249-4913-21

Confirmation bias je jedním z takzvaných kognitivních biasů. Kognitivní biasy způsobují nelogické myšlení, kterého si nejsme vědomi. Toto myšlení vzniká díky myšlenkovým zkratkám a dalším původcům.

Určitě jste už slyšeli o tom, že první dojem dělá vše a velice těžko se mění. Stejně je to i s confirmation bias. První věc, kterou se o někom dozvíme, formuje to, co si o něm budeme nadále myslet. Stejně je to i s fakty. Pokud jsme si na něco udělali názor a bezmezně mu věříme, automaticky vyhledáváme informace – vědomě či nevědomky, které tento názor potvrzují. Confirmation bias je tendence vyhledávat fakta, která potvrzují náš názor. Už jen to, jak se ptáme, ovlivňuje to, jaké informace se dozvíme. Lidé si často neuvědomují, že pouhá formulace otázky ovlivní jejich pohled. Pokud se chceme dozvědět něco o prospěšnosti olivového oleje, zeptáme se: „je olivový olej zdravý?” namísto toho, abychom náš dotaz formulovali: „proč je olivový olej zdravý?”

Určitě už se vám někdy stalo, že jste se s přáteli bavili o vašem oblíbeném seriálu a pár dnů na to, byl všude. Na plakátech, v televizi, na banneru… To proto, že jste si nevědomky začali všímat věci, kterou jste do té doby přehlíželi. Stejně to funguje při confirmation bias. Pokud jsme o něčem přesvědčeni, pak i v médiích registrujeme spíše zprávy, které potvrzují náš názor. Věnujeme pozornost jen těm zprávám, které potvrzují naši víru. Imigranti, vedlejší účinky hormonální antikoncepce, očkování… Zaměřujeme se na fakta, kterým věříme. Pokud jsme přesvědčení, že leváci jsou více kreativní, pak pokaždé, když potkáme kreativního leváka, věnujeme tomu větší pozornost a dáváme tomu větší váhu, protože to potvrzuje naše přesvědčení.

Lidé, kteří věří mimosmyslovému vnímání, budou více sledovat příklady, kdy mysleli na matku a ta jim následně zavolala. Přesto ignorují těch nespočet příležitostí, kdy mysleli na matku a ona nezavolala nebo nemysleli na matku a ona zavolala. Neuvědomují si navíc, že pokud mluví s matkou každé dva týdny, budou na ni častěji myslet ke konci druhého týdne a tím zvýší pravděpodobnost toho, že v tu chvíli také zavolá.” (Goodwin, 2010. Research in psychology: Methods and design, 6th edition. New Jersey: John WIley and Sons.)

Zdoje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_bias

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

https://www.youtube.com/watch?v=vb083Unh7ck

http://psychology.about.com/od/cognitivepsychology/fl/What-Is-a-Confirmation-Bias.htm

http://landman-psychology.com/ConfirmationBias.pdf

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *